ELE 450 Kablosuz İletişimin Temelleri
2020-2021 Güz dönemi bilgileri
Dersin zamanlama bilgileri haftalık ders programından elde edilmektedir. Ders geçici olarak belirli bir hafta için ertelenmiş ya da zamanı değişmiş olabilir. Dersin o haftaki kesin zamanlama bilgileri için dersin sorumlusuna başvurulmalı ve/veya duyurular takip edilmelidir.
Ders tanım tabloları Hacettepe Üniversitesi AKTS Ders Kataloğu sitesinden (http://akts.hacettepe.edu.tr) gerçek zamanlı olarak alınıp gösterilmektedir. Oluşabilecek hatalar için lütfen orijinal siteyi kontrol ediniz. Bilgiler en son 21/01/2021 tarihinde güncellenmiştir.
ELE450 - KABLOSUZ İLETİŞİMİN TEMELLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KABLOSUZ İLETİŞİMİN TEMELLERİ | ELE450 | 8. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ELE 425 İletişim Kuramı II | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim elemanları | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı öğrencilere, kablosuz iletişim sistemlerinde gürültü ve bağ bütçesi, iletişim kanalında yayılım ve kanalın istatistiksel modellenmesi, kanalın başarım üzerindeki etkisi, iletişim sistemlerinde çeşitleme ve çoklu erişim konuları ile ilgili temel kavramların verilmesi ve güncel iletişim sistemlerinin tanıtılmasıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | - Gürültü ve bağ bütçesi analizi, - İletişim kanallarında yayılım ve istatistiksel kanal karakterizasyonu, - Kanalın iletişim başarımı üzerindeki etkisi, - Çeşitleme yaratma teknikleri, - Çoklu erişim teknikleri, - GSM ve Wi-Fi hava arayüzü. | |||||
Kaynaklar | - Molisch, Wireless Communications, 2. Baskı, Wiley, 2011 - Sklar, Digital Communications: Fundamental and Applications, 2. Baskı, Prentice Hall, 2001 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, Güçlendirme ve Zayıflatma, Temel anten parametreleri, Yayılma kaybı, Isıl gürültü, Gürültü sıcaklığı, Gürültü faktörü, Bağ payı, Bağ bütçesi analizi |
2. Hafta | Güçlendirme ve Zayıflatma, Temel anten parametreleri, Yayılma kaybı, Isıl gürültü, Gürültü sıcaklığı, Gürültü faktörü, Bağ payı, Bağ bütçesi analizi |
3. Hafta | Elektromanyetik Yayılma: Yansıma, Kırılma, Kırınım, Saçılma |
4. Hafta | Kablosuz İletişim Kanallarının İstatistiksel Modellenmesi: İki yollu kanal modeli, Dar çaplı sönümlenme: Rayleigh kanal modeli, Ricean kanal modeli, Nakagami-m kanal modeli, Sönümlenme marjı, Doppler izgesi, Seviye geçiş oranı, Sönümlenme ortalama |
5. Hafta | Kablosuz İletişim Kanallarının İstatistiksel Modellenmesi: Geniş çaplı sönümlenme: Log-normal dağılım, Suzuki modeli, Sönümlenme marjı |
6. Hafta | İstatistiksel Genişbant Kanal Modellenmesi: Semboller-arası girişim, Yayılma dağılması: İki-yollu model, Çoklu saçıcılı kanallar, Frekans seçici kanallar, Belirlenimci Zamanla Değişen Kanal modellemesi, WSSUS kanal modeli, dallı gecikme hattı modeli |
7. Hafta | Standart Kanal Modelleri: Darbant kanal modelleri: Belirlenimci ve istatistiksel yaklaşımlar, Hata-Okumura modeli, COST 231 modeli, Motley-Keenan modeli, Genişbant kanal modelleri: Dallı gecikme hattı modeli, Üssel model, COST 207 modeli |
8. Hafta | Arasınav |
9. Hafta | Sönümlenmeli Kanalda Demodülasyon: Sinyal uzayı gösteriminin genişletilmesi, MAP/ML sezici, Düz sönümlenmeli kanallarda hata olasılığı hesabı |
10. Hafta | Çeşitleme Teknikleri: İlinti katsayısı, Uzaysal Zamansal, Frekans ve diğer çeşitleme teknikleri, Seçme, Anahtarlama, Birleştirme ile çeşitleme (Enbüyük oran birleştiricisi, Eşit kazanç birleştiricisi), Çeşitleme kazancında hata olasılığı hesaplama |
11. Hafta | Çoklu Erişim Teknikleri: Çoğullama ve çoklu erişim, FDM/A, TDM/A, FDMA ve TDMA?in başarım karşılaştırması, Hücresel ağlar, frekans yeniden kullanımı, hücre planlaması |
12. Hafta | OFDM?in Temelleri, Verici-alıcı yapısı, Frekans seçici kanallar ve döngüsel önek. |
13. Hafta | GSM Sistemleri: Hava Arayüzü, Mantıksal ve Fiziksel Kanallar, Bağlantı kurulması ve Eldeğiştirme |
14. Hafta | Wi-Fi Sistemleri: OFDMA temelli yerel ağlar, IEEE 802.11a/g/n, IEEE 802.11?de paket aktarımı. |
15. Hafta | Genel sınav |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 13 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 6 | 55 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 19 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 3 | 39 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 6 | 7 | 42 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 33 | 43 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. P.Y.1. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | ||||
2. P.Y.2. Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | X | ||||
3. P.Y.3. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | X | ||||
4. P.Y.4. Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | X | ||||
5. P.Y.5. Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6. P.Y.6. Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | X | ||||
7. P.Y.7. Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | X | ||||
8. P.Y.8. Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | X | ||||
9. P.Y.9. İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | X | ||||
10. P.Y.10. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
11. P.Y.11. Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | X | ||||
12. P.Y.12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
13. P.Y.13. Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek