Zorunluluk |
: |
Zorunlu |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
ELE225 |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Soru-Yanıt, Deney, Diğer: ELE225 SAYISAL SİSTEMLERİN TEMELLERİ dersi ile birlikte alınmalıdır. |
Dersin amacı |
: |
ELE225 dersinde anlatılan konuların deneyler yoluyla pekiştirilmesi. Öğrencilerin modern araç ve yöntemler kullanarak, birleşimsel ve ardışıl sistemlerin analizini ve tasarımını yapabilecek seviyeye getirilmesi. Öğrencilerin laboratuvar tecrübesi ile birlikte donanım tanımlama dilleri kullanımında temel yeteneklere sahip olmalarının sağlanması. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci Birleşimsel mantık devrelerinin analizini, tasarımını ve uygulamasını yapabilir, Senkron ve asenkron ardışıl mantık devrelerinin analizini, tasarımını ve uygulamasını yapabilir, Sayaç, yazmaç ve bellek yapıları kullanarak tasarım ve analiz yapabilir, Donanım tanımlama dillerinin (HDL) işlevini anlar ve bu dilleri kullanarak devreyi modelleyebilir, analizini ve tasarımını yapabilir. |
Dersin içeriği |
: |
Mantık kapılarıyla yapılan devrelerin tasarımı ve uygulaması, Sayısal devrelerin donanım tanımlama dili ile gösterimi, Birleşimsel ve ardışıl mantık devrelerinin tasarımı ve uygulaması, Donanım tanımlama dili ile yapılan tasarımların test koşullarının belirlenmesi ve test sonuçlarının yorumlanması. |
Kaynaklar |
: |
Deney Föyleri. ; Mano M.M., Ciletti M.D., Digital Design, 6/e, Pearson, 2019.; Wakerly J.F., Digital Design: Principles and Practices, 5/e, Pearson, 2018. ; Ciletti M.D., Advanced Digital Design with the Verilog HDL, 2/e, Pearson, 2011. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Sayısal sistemler laboratuvarı için temel bilgiler |
2 |
Sayısal tasarım yazılımlarının tanıtımı |
3 |
Deney 1 için ön çalışma (rapor vb.) |
4 |
Deney 1: Toplayıcılar, çarpıcılar, karşılaştırıcılar, eşlik biti üretimi ve ilgili tasarımlar |
5 |
Deney 2 için ön çalışma (rapor vb.) |
6 |
Deney 2: Kodçözücüler, kodlayıcılar, yolçoklayıcılar ve ilgili tasarımlar |
7 |
Deney 3 için ön çalışma (rapor vb.) |
8 |
Deney 3: Mandal devreleri, flip-floplar, senkron ardışıl devreler ve ilgili tasarımlar |
9 |
Deney 4 için ön çalışma (rapor vb.) |
10 |
Deney 4: Yazmaçlar, kayan yazmaçlar ve ilgili aritmetik/mantık devre tasarımlar |
11 |
Deney 5 için ön çalışma (rapor vb.) |
12 |
Deney 5: Senkron ve asenkron sayaçlar ve ilgili tasarımlar |
13 |
Deney 6 için ön çalışma (rapor vb.) |
14 |
Deney 6: Bellek yapıları, RAM, ROM bellekler ve ilgili tasarımlar |
15 |
Genel sınava hazırlık haftası |
16 |
Genel sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | | | | | |
3. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | | | | | |
4. |
Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | | | | | |
5. |
Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
6. |
Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | | | | | |
7. |
Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | | | | | |
8. |
Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | | | | | |
9. |
İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | | | | | |
10. |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
11. |
Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | | | | | |
12. |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | | | | | |
13. |
Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. | | | | | |