Zorunluluk |
: |
Zorunlu |
Önkoşul ders(ler) |
: |
MAT236 |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Bu dersin amacı: Öğrencilere ayrık ve sürekli zaman sinyalleriyle sistemlerinin temel özelliklerini öğretmek ve Gerek zaman gerekse frekans bölgelerinde sinyal ve sistem analizi yapabilecek düzeye gelmelerini sağlamaktır. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Sinyal ve sistemlerle ilgili temel kavramları bilir, bunları sınıflandırabilir Gerek periyodik gerekse aperiyodik giriş sinyalleri için sistem çıkışını hesaplayabilir Frekans ve zaman bölgeleri arasındaki ilişkiyi anlar ve açıklar Sinyal ve sistem analizinde Fourier, Laplace ve z-dönüşümlerini etkin olarak kullanır Örnekleme kuramını anlar ve bu sayede bir sürekli-zaman sinyaliyle onun örneklenmiş versiyonunun arasındaki zaman ve frekans bölgelerindeki ilişkileri söyleyebilir. |
Dersin içeriği |
: |
Temel sinyal ve sistem kavramları Doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin özellikleri Sürekli ve ayrık periyodik sinyallerin Fourier seri açılımları Sürekli ve ayrık sinyallerin Fourier dönüşümleri Doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin çıkışlarının hesaplanması Frekans seçici filtreler ve zaman-frekans ilişkisi Laplace dönüşümü ve yakınsama bölgesi z-dönüşümü ve yakınsama bölgesi |
Kaynaklar |
: |
Oppenheim A.V., Willsky A.S., Nawab S.H., Signals and Systems, 2nd Ed., Prentice Hall, 1997.; Phillips C.L., Parr J., Riskin E., Signals, Systems, and Transforms, 4th Ed., Prentice Hall, 2007. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Temel sinyal özellikleri, ayrık ve sürekli zamandaki temel sinyaller |
2 |
Temel sistem özellikleri, doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemler, katlama integrali ve toplamı |
3 |
LTI sistemlerin özellikleriyle dürtü tepkileri arasındaki ilişki, Türevsel ve fark denklemleriyle tanımlanan sistemler, Sonlu ve sonsuz uzunlukta dürtü tepkisine sahip ayrık sistemler, Blok diyagram gösterimleri |
4 |
Sürekli zamanda periyodik sinyallerin Fourier seri açılımları, Sürekli-zaman Fourier serilerinin özellikleri |
5 |
Ayrık zamanda periyodik sinyallerin Fourier seri açılımları, Ayrık-zaman Fourier serilerinin özellikleri |
6 |
Girişine periyodik sinyal uygulanan sistemlerin çıkışlarının hesaplanması, Basit frekans seçici filtreler ve bunların zaman ve frekans tepkeleri arasındaki ilişki |
7 |
Sürekli-zaman Fourier dönüşümü, Sürekli-zaman Fourier dönüşümünün özellikleri |
8 |
Ayrık-zaman Fourier dönüşümü, Ayrık-zaman Fourier dönüşümünün özellikleri |
9 |
Türevsel denklemler ve fark denklemleriyle tanımlanan sistemlere Fourier dönüşümünün uygulanması, dualite ilişkileri |
10 |
Ara sınav |
11 |
Sürekli-zaman sinyallerinin örneklenmesi, Nyquist kriteri, örtüşme, yeniden kurma ve bantsınırlı aradeğerleme, Sürekli-zaman sinyallerinin ayrık-zamanlı sistemlerle işlenmesi |
12 |
Laplace dönüşümü ve yakınsama bölgesi, Kutup ve sıfırlar, sürekli-zaman Fourier dönüşümünün geometrik hesabı |
13 |
Laplace dönüşümünün özellikleri, z-dönüşümü ve yakınsama bölgesi |
14 |
Kutup ve sıfırlar, ayrık-zaman Fourier dönüşümünün geometrik hesabı, z-dönüşümünün özellikleri |
15 |
Genel sınava hazırlık haftası |
16 |
Genel sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | | | | | |
3. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | | | | | |
4. |
Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | | | | | |
5. |
Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
6. |
Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | | | | | |
7. |
Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | | | | | |
8. |
Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | | | | | |
9. |
İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | | | | | |
10. |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
11. |
Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | | | | | |
12. |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | | | | | |
13. |
Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. | | | | | |