Zorunluluk |
: |
Zorunlu |
Önkoşul ders(ler) |
: |
ELE246 |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Dersi başarıyla bitiren bir öğrencinin, Quazi-statik elektromanyetik kavramlarını anlaması, Maxwell denklemlerini bilmesi ve sınır koşullarını kullanabilmesi, Dalga yayılımını anlaması, yansıma ve kırılma problemlerini çözebilmesi, Ortalama ve anlık güç akışını hesaplayabilmesi, Temel iletim hattı ve anten kavramlarını anlaması amaçlanmaktadır |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Kuazi-statik elektromanyetik kavramlarını anlamak. Maxwell denklemlerini ve sınır koşullarını bilmek. Değişik ortam ve sınırlarda düzlem dalga yayılımını hesaplayabilmek. Elektromanyetik güç akışını hesaplayabilmek. Temel iletim hattı ve anten kavramlarını anlamak. |
Dersin içeriği |
: |
Kuazi-statik alanlar ve indüklenme. Zamanla değişen alanlar. Maxwell denklemleri ve sınır koşulları. Potansiyel fonksiyonlar. Dalga denklemi ve çözümleri. Düzlem dalga ve farklı ortamlarda yayılımı. Elektromanyetik güç akışı ve Poynting vektörü. Düzlem dalgaların düzlem ortam sınırlarında yansıma ve kırılması. Temel iletim hattı ve anten kavramları. |
Kaynaklar |
: |
Fawwaz T. Ulaby, and Umberto Ravaioli, Fundamentals of Applied Electromagnetics, 8. Ed., Pearson, 2020 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Faraday yasası, kuazi-statik alanlar |
2 |
Zamanla değişen alanlar, yerdeğiştirme akımı, potansiyel fonksiyonları |
3 |
Maxwell denklemleri, sınır koşulları, dalga denklemi |
4 |
Zaman ve frekans düzleminde dalgalar, sinüzoidal dalgalar |
5 |
Düzlem dalgalar, kayıplı ortamlarda düzlem dalgalar, kutuplanma |
6 |
Grup hızı, Poynting teoremi |
7 |
Anlık ve ortalama güç yoğunlukları |
8 |
Ara sınav |
9 |
İletken sınıra dik gelen dalga yansıması, eğik gelme durumu |
10 |
Dielektrik sınıra dik gelen dalga |
11 |
Dielektrik sınıra eğik gelen dalga |
12 |
Ara sınav |
13 |
İletim hatları, yansıma, duran dalga oranı, empedans |
14 |
Antenlere giriş |
15 |
Genel sınava hazırlık |
16 |
Genel sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | | | | | |
3. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | | | | | |
4. |
Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | | | | | |
5. |
Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
6. |
Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | | | | | |
7. |
Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | | | | | |
8. |
Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | | | | | |
9. |
İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | | | | | |
10. |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
11. |
Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | | | | | |
12. |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | | | | | |
13. |
Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. | | | | | |