Zorunluluk |
: |
Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) |
: |
ELE301 |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
ELE409 |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Diğer: ELE409 SAYISAL SİNYAL İŞLEME LABORATUVARI dersi ile birlikte alınmalıdır. |
Dersin amacı |
: |
Dersi başarıyla bitiren öğrencilerden sayısal sinyal işleme uygulamalarında kullanılan temel matematiksel analiz ve sinyal işleme yöntemlerini, sinyallerin hem zaman hem de frekans alanında işlenmesini öğrenmiş olmaları beklenir. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci: Temel Sinyal işleme problemlerini tanır. Karşılaştığı bir problemi uygun şekilde modeller. Kurduğu problemi hangi yöntemle çözebileceğini, değişik yöntemlerin birbirine göre avantaj ve dezavantajlarını bilir. Derste öğrendiği teknikleri projelerde uygular. Güncel sinyal işleme algoritmalarını anlayabilecek bilgiye sahip olur. |
Dersin içeriği |
: |
I. Ayrık zaman sinyalleri ve sistemleri. II. Fark denklemi gösterimi. III. Örnekleme, örnek azaltma, aradeğerleme. IV. Z-dönüşümü tekrarı. V. Doğrusal, zamanla değişmeyen sistemlerin frekans çözümlemesi. VI. Ayrık zaman sistemleri için yapılar. VI. Nicemlemenin etkileri. VII. IIR ve FIR süzgeç tasarım teknikleri. VIII. Ayrık Fourier dizisi, ayrık Fourier dönüşümü ve hızlı Fourier dönüşümü. IX. İki boyutlu sinyaller ve sistemler. |
Kaynaklar |
: |
1- Oppenheim, A.V., ve Schafer , R.W., Discrete-Time Signal Processing, Pearson, 2010.; 2- Ders Notları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Ayrık zaman sinyalleri ve sistemleri, Ayrık Zaman Fourier Dön. tekrarı, Z-Dönüşümü |
2 |
Örnekleme, örnek azaltma, aradeğerleme |
3 |
Sistemlerin Fark Denklemi Gösterimi ve Frekans Tepkesi |
4 |
Genlik ve Açı Tepkesi, Ters Sistemler, Tüm Geçiren Sistemler |
5 |
Akı Çizge Diyagramları |
6 |
Nicemleme |
7 |
Ara Sınav |
8 |
Analog Butterworth ve Chebyshev Süzgeçleri |
9 |
Sayısal Butterworth ve Chebyshev Süzgeçleri, FIR Süzgeç Tasarımı |
10 |
Ayrık Zaman Fourier Serileri (tekrar), Ayrık Fourier Dönüşümü (DFT) |
11 |
DFT ile Evrişim |
12 |
Hızlı Fourier Dönüşümü (FFT) |
13 |
Ara Sınav |
14 |
2 Boyutlu Sinyal İşleme |
15 |
Genel sınava hazırlık |
16 |
Genel sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | | | | | |
3. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | | | | | |
4. |
Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | | | | | |
5. |
Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
6. |
Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | | | | | |
7. |
Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | | | | | |
8. |
Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | | | | | |
9. |
İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | | | | | |
10. |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
11. |
Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | | | | | |
12. |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | | | | | |
13. |
Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. | | | | | |