EĞİTİM
Ders Detayı

ELE410 - İletişim Sistemleri Tasarımı

2024-2025 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE410 - İletişim Sistemleri Tasarımı
Program Teorik saat Uygulamalı saat Yerel kredi AKTS kredisi
Lisans 3 0 3 6
Zorunluluk : Seçmeli
Önkoşul ders(ler) : ELE425
Eşzamanlı ders(ler) : -
Veriliş biçimi : Yüz yüze
Öğrenme ve öğretme teknikleri : Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme
Dersin amacı : Amaç öğrencilerin aşağıda sıralanan konular hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır: Dalga ışınımı, antenler. Alıcı gürültüsünün kaynakları, hesaplanması ve alıcı S/G oranına etkisi. Hücresel radyo sistemlerinde dalga yayılımı; açık ve kapalı ortamlarda dalga yayılımı ve modellenmesi. 2. ve 3. nesil hücresel radyo sistemleri.
Dersin öğrenme çıktıları : Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci aşağıda sıralanan konularda yeterli bilgiye ve bu bilgileri uygulayabilecek birikime sahip olur: ışıma ve antenlerin temelleri, alıcı gürültüsünün kaynakları, hesaplanması ve alıcı SGO?ya etkisi. atmosferde dalga yayılımı; yeryüzünden ve diğer engellerden dalga saçınımı, iç ve dış ortamlarda dalga yayılımı, hücresel radyo sistemlerinin temelleri, 2. ve 3. nesil sistemlerde başarım hesaplanması.
Dersin içeriği : Antenlerin temelleri Alıcı gürültüsü ve iletişim bağlantı bütçesi Gezgin iletişimde kanal modellenmesi Hücresel radyo sistemleri: 2. nesil sistemler 3. nesil hücresel sistemlere giriş
Kaynaklar : Şafak, M., Digital Communications, Lecture notes, 2012; Rappaport, T.S., Wireless Communications, Prentice Hall, 1999. ; Goldsmith, A., Wireless Communications, Cambridge University Press, 2005.; Proakis, J.G. and Salehi, M., Communication Systems Engineering, Prentice Hall: 1994.; Carlson, A. B., Communication Systems, McGraw Hill: 1986.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular
1 Antenlerin temelleri. Hertz dipolü ve doğrusal dipol antenden ışıma.
2 Temel anten parametreleri, kazanç, direktivite, ışıma örüntüsü, polarizasyon, etkin alma alanı ve etkin uzunluk. Empedans ve polarizasyon uyumu. Friis iletim formülü.
3 Alıcı gürültüsü ve iletişim bağı bütçesi. (Ardışık elemanların) eşdeğer gürültü katsayısı ve eşdeğer gürültü sıcaklığı. Anten gürültü sıcaklığı. Alıcı S/G oranı.
4 Gezgin iletişimde kanal modellenmesi. Dalga yayılmasını etkileyen etmenler, serbest uzay kaybı, yansıma, kırınım, troposferde kırılma, oluk etkisi, atmosfer gürültüsü. Serbest uzay ve görüş içi dalga yayılımı. Fresnel bölgeleri. Bıçak kenarı kırınımı
5 Yeryüzünden yansıma ve saçılma. Düz ve küresel yerküre üzerinde dalga yayılması. Yüzey engebesi. Troposferde yayılma. Çok yollu yayılmaya giriş. Açık ortamda dalga yayılmasının modellenmesi, Hata ve COST 231 modelleri.
6 Kapalı ortamda yayılmanın modellenmesi, binalara sinyal girimi. Karasal bağlarda atmosferin etkileri, sinyal zayıflaması, gürültü ve bozulmanın etkileri. Dalgaların atmosferde yutulması. Yağmur zayıflatması. Anten gürültüsü.
7 1. ara sınav
8 Hücresel radyo sistemleri. GSM mimarisi, çerçeve yapısı ve güç kontrolu. GSM?de ses kodlaması.
9 Frekansın tekrar kullanımı, petek büyüklüğü, aktarım (handover), eş-kanal girişimi, hücre-sektörlemesi, hücre bölünmesi, anten eğiltmesi (tilt).
10 Uyarlanır antenler, anahtarlamalı huzme ve uyarlanır huzme oluşturma. Eş-kanal girişiminin ve kapsama alanının istatistiksel analizi.
11 Trafik hesaplamaları: Erlang-B ve Erlang-C formülleri. Hücre kapasitesi.
12 2. ara sınav
13 3. nesil sistemlere giriş. Kod bölmeli çoklu erişim (CDMA), gürültümsü (PN) dizinler, değişken yayma. Çok kullanıcı girişimi. CDMA sistemlerin kapasitesi.
14 3. nesil sistemlere giriş. Kod bölmeli çoklu erişim (CDMA), gürültümsü (PN) dizinler, değişken yayma. Çok kullanıcı girişimi. CDMA sistemlerin kapasitesi.
15 Genel sınava hazırlık
16 Genel sınav
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı %
Devam 0 0
Laboratuar 0 0
Uygulama 0 0
Alan Çalışması 0 0
Derse Özgü Staj (Varsa) 0 0
Ödevler 0 0
Sunum 0 0
Projeler 0 0
Seminer 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0
Ara Sınavlar 2 50
Genel sınav 1 50
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Süre (saat) Toplam iş yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse özgü staj (varsa) 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) 14 3 42
Sunum / Seminer Hazırlama 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi 0 0 0
Ara Sınavlara Hazırlanma Süresi 2 25 50
Genel sınava hazırlanma süresi 1 35 35
Toplam iş yükü 31 66 169
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri Katkı düzeyi
1 2 3 4 5
1. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2. Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
3. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer.
4. Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır.
5. Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
6. Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir.
7. Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler.
8. Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar.
9. İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır.
10. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır.
11. Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir.
12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
13. Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir.
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek