EĞİTİM
Ders Detayı
ELE432 - İleri Sayısal Tasarım
2024-2025 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE432 - İleri Sayısal Tasarım
Program | Teorik saat | Uygulamalı saat | Yerel kredi | AKTS kredisi |
Lisans | 3 | 2 | 4 | 7 |
Zorunluluk | : | Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) | : | ELE336 |
Eşzamanlı ders(ler) | : | - |
Veriliş biçimi | : | Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri | : | Anlatım, Soru-Yanıt, Deney, Proje Tasarımı/Yönetimi |
Dersin amacı | : | Sayısal devre tasarımında daha ileri konumlara gelmek isteyen öğrenciler için hazırlanmış bir derstir. Sayısal devreler konusunda ve donanım anlatım dilleri konusunda hatırlatmalar içermektedir. Bunun sonrasında özellikle FPGA kullanımına yönelik öğretiler vardır. Tasarım için sentez anlatılarak sayısal sistemlerin sentezlenmeden önce doğru sonuçlar üretecek şekilde tasarlanması sağlanılmaktadır. Ayrıca test konusu ile sayısal tasarımların gürbüzlüğü sağlanmaktadır. Anlatılan IP çekirdek blokların kullanımı da öğrencilerin iş hayatında ve akademik çalışmada ihtiyaç duyduğu alanlardandır. Seçilen bazı konular FPGA platformunda denenerek uygulanmakta ve öğrenciye FPGA üzerinde tasarım geliştirme konusunda da beceriler kazandırılmaktadır. |
Dersin öğrenme çıktıları | : | Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci Sayısal devrelerin donanım anlatım dilleri ile başlayan üretim sürecinde sentezlenebilir kodlamanın nasıl yapılacağını öğrenecektir. Sayısal devrelerde FPGA kullanımında çekirdek yazılım kullanımı ve test devre üretimi, benchmark yazımı gibi ileri tasarım teknikleri konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
Dersin içeriği | : | Birleşimsel ve ardaşıl devrelerin genel tekrarı İleri donanım anlatım dilleri teknikleri Tasarım için sentez Sonlu durum makinelerinin donanım uygulamaları İleri sayısal teknikler için sayısal tasarım Test için tasarım (DFT) teknikleri Hedef programlanabilir kapı dizininde sentez, yerleştirme ve yol çizim Bir programlanabilir kapı dizinine mikroişlemci yerleştirimi IP çekirdek kullanımı Güç ve zamanlama analizi |
Kaynaklar | : | Navabi, Zinalabedin. VHDL: Analysis and Modeling of Digital Systems, McGraw Hill. ; VHDL Design: Representation and Synthesis, by J. Armstrong and F. G. Gray, 2000 ; Roth C, John L, Digital System Design using VHDL, Nelson Eng., Advanced FPGA design, IEEE |
Haftalar | Konular |
---|---|
1 | Birleşimsel ve ardaşıl devrelerin genel tekrarı |
2 | İleri donanım anlatım dilleri teknikleri |
3 | Tasarım için sentez |
4 | Sonlu durum makinelerinin donanım uygulamaları |
5 | İleri sayısal teknikler için sayısal tasarım |
6 | Test için tasarım (DFT) teknikleri |
7 | Hedef programlanabilir kapı dizininde sentez, yerleştirme ve yol çizim |
8 | Bir programlanabilir kapı dizininde mikroişlemci tasarımı |
9 | IP çekirdek kullanımı |
10 | Güç ve zamanlama analizi |
11 | İleri FPGA uygulamaları |
12 | Proje sunumları |
13 | Proje sunumları |
14 | Proje sunumları |
15 | Genel sınava hazırlık |
16 | Genel sınav |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 30 |
Seminer | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam | 100 |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Süre (saat) | Toplam iş yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 25 | 25 |
Ödevler | 8 | 6 | 48 |
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam iş yükü | 52 | 64 | 210 |
Program yeterlilikleri | Katkı düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||
2. | Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | |||||
3. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | |||||
4. | Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | |||||
5. | Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6. | Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | |||||
7. | Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | |||||
8. | Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | |||||
9. | İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | |||||
10. | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | |||||
11. | Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | |||||
12. | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |||||
13. | Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. |
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek