EĞİTİM
Ders Detayı
ELE434 - Bilgisayarla Denetim Laboratuvarı
2024-2025 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE434 - Bilgisayarla Denetim Laboratuvarı
Program | Teorik saat | Uygulamalı saat | Yerel kredi | AKTS kredisi |
Lisans | 0 | 3 | 1 | 2 |
Zorunluluk | : | Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) | : | - |
Eşzamanlı ders(ler) | : | ELE430 |
Veriliş biçimi | : | Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri | : | Anlatım, Soru-Yanıt, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma, Deney, Sorun/Problem Çözme, Diğer: ELE430 BİLGİSAYARLA DENETİM dersi ile birlikte alınmalıdır. |
Dersin amacı | : | ELE 430 Bilgisayarla Denetim dersinde anlatılan kuramsal konuların deneysel düzenekler üzerinde yapılan uygulamalar ve bilgisayar ortamında yapılan benzetim çalışmalarıyla daha iyi anlaşılmasını sağlamak ve öğrencilerin bu yöndeki becerilerini geliştirmek. |
Dersin öğrenme çıktıları | : | Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci 1. Sürekli zaman ve kesikli zaman sistemler arasındaki ilişkiyi ve dönüşümleri anlar, 2. Sürekli zaman denetleçleri DSP kartları veya bilgisayarlar gibi sayısal ortamlarda geçekleştirebilir. 3. Sayısal denetim sistemleri tasarlayabilir ve yaşama geçirebilir. 4. Sayısal denetim sistemlerini ilgilendiren fiziksel kısıtlar ve pratik konuların farkında olur, 5. Daha ileri düzey sayısal denetim problemlerini anlayıp kavrayabilmek için uygun altyapıya sahip olur. |
Dersin içeriği | : | A/D-D/A dönüştürücüler, örnekleme işlemi ve birinci mertebe tutma. Servo bir sistemin sayısal denetimi ve örnekleme hızının etkilerinin gözlenmesi. Kesikli zaman sistemlerin tepkileri ve kutup-sıfır yerlerinin tepkiye etkileri. Sürekli zaman sistemlerin farklı kesikli zaman yaklaşıklaştırımlarının karşılaştırılması. Kök-yer eğrisi ve Bode yöntemleriyle tasarım. PID denetleçlerin bilgisayarla gerçekleştirilmesi ve pratikte dikkate alınması gereken noktalar. Durum geribeslemesi ve gözetleçlerin deneysel olarak çalısılması. |
Kaynaklar | : | [1] Ogata K., Discrete-Time Control Systems, 2nd Ed., Prentice Hall, 1995.; [2] Franklin G.F., Powell J.D. and Workman M.L., Digital Control of Dynamic Systems, 2nd Ed., Addison Wesley, 1990.; [3] Aström K.J. and Wittenmark B., Computer Controlled Systems: Theory and Design, 3rd Ed., Prentice Hall, 1997. |
Haftalar | Konular |
---|---|
1 | Sayısal denetim sistemlerine ve deneylerde kullanılan düzeneklere genel bir bakış. |
2 | Deney 1: A/D-D/A dönüştürücüler, örnekleme ve sıfır mertebeli tutma. |
3 | Deney 2: Servo bir sistemin sayısal denetimi ve örnekleme hızının başarım üzerindeki etkisinin gözlenmesi - kısım I. |
4 | Deney 2: Servo bir sistemin sayısal denetimi ve örnekleme hızının başarım üzerindeki etkisinin gözlenmesi - kısım II. |
5 | Benzetim çalışması 1: Kesikli zaman sistemlerin tepkilerinin bilgisayar benzetimleriyle incelenmesi. |
6 | Benzetim çalışması 2: Sürekli zaman sistemlerin kesikli zaman eşdeğerlerinin elde edilmesi ve bilgisayar benzetimleriyle incelenmesi. |
7 | Deney 3: Sıvı seviyesi sisteminin sayısal PID ile denetimi - kısım I. |
8 | Deney 3: Sıvı seviyesi sisteminin sayısal PID ile denetimi - kısım II. |
9 | Ara sınav |
10 | Benzetim çalışması 3: Kök yer eğrisi kullanılarak kesikli zaman denetleç tasarımı. |
11 | Benzetim çalışması 4: Frekans tepkisi kullanılarak kesikli zaman denetleç tasarımı. |
12 | Benzetim çalışması 5: Gözleyici + durum geri beslemesi. |
13 | Deney 4: Ters sarkaç sisteminin durum geri beslemesiyle sayısal denetimi - kısım I. |
14 | Deney 4: Ters sarkaç sisteminin durum geri beslemesiyle sayısal denetimi - kısım II. |
15 | Genel sınava hazırlık |
16 | Genel sınav |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam | 0 | 0 |
Laboratuar | 12 | 40 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam | 100 |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Süre (saat) | Toplam iş yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 1 | 3 | 3 |
Laboratuar | 12 | 3 | 36 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) | 12 | 1 | 12 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlara Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 4 | 4 |
Toplam iş yükü | 27 | 13 | 57 |
Program yeterlilikleri | Katkı düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||
2. | Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | |||||
3. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | |||||
4. | Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | |||||
5. | Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6. | Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | |||||
7. | Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | |||||
8. | Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | |||||
9. | İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | |||||
10. | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | |||||
11. | Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | |||||
12. | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |||||
13. | Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. |
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek