EĞİTİM
Ders Detayı
ELE444 - Antenler ve Yayılma
2024-2025 Bahar dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE444 - Antenler ve Yayılma
Program | Teorik saat | Uygulamalı saat | Yerel kredi | AKTS kredisi |
Lisans | 3 | 0 | 3 | 6 |
Zorunluluk | : | Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) | : | ELE345 |
Eşzamanlı ders(ler) | : | ELE440 |
Veriliş biçimi | : | Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri | : | Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Diğer: ELE440 ANTENLER VE YAYILMA LABORATUVARI dersi ile birlikte alınmalıdır. |
Dersin amacı | : | Bu ders, öğrencilerin, tez çalışmalarında, bilimsel araştırmalarında ve çalışma hayatında karşılaşabilecekleri ışıma ve yayılma problemlerini tanıyabilmeleri, modelleyebilmeleri ve mühendislik çözümleri üretebilmelerini sağlamak için; Işıma kuramının temelleri, Anten parametreleri, Tel antenlerden (akım birimlerinden) ışıma, Açıklık antenlerden ışımayı ve eşdeğerlilik kuramı, Anten dizileri, Alıcı antenleri, karşılıklılık kuramı, gürültü, radar erim denklemi, ELF bandında EHF bandına kadar elektromanyetik görüngenin tüm frekans bölgelerinde elektromanyetik dalganın yayılma mekanizmaları, Yayılmanın parametreleri kapsamında ışıma ve yayılma alanlarında sağlam bir temel oluşturulmasını amaçlamaktadır. |
Dersin öğrenme çıktıları | : | Belirli bir anten geometrisi, sınır koşulları, ve frekans için ışıma integralini yazabilir, Fraunhofer bölgesinde ışıyan elektromanyetik dalgayı bulabilir, Elektromanyetik dalga kuramının Simetri ve dualite, Teklik, Karşılıklılık, Eşdeğerlik ve Güç korunumu kuramlarını kullanarak çeşitli anten yapılarından ışıyan elektromanyetik alanı hesaplayabilir, Yayılımın parametrelerini anlar ve çevreye, geometriye, frekansa, kutuplanmaya ve yayılım ortamına bağlı kısıtları belirleyebilir, Gerçek problemlerde çeşitli anten yapılarından ışıyan elektromanyetik alanı bulunması ve yüksüz ortamda yayılmasını inceleyecek güçlü bir temel sahibidir. |
Dersin içeriği | : | Işıma kuramının temelleri, Anten parametreleri, Birim çift-kutuplu ve halkalardan ışıma, Akım (tel) antenlerden ışıma integralleri, Anten dizileri, Açıklıktan ışıma ve eşdeğerlilik kuramı, Almaç antenler ve gürültü, Radar erim denklemi ve Friis eşitliği, Elektromanyetik dalga yayılımının temelleri, ve frekans, kutuplanma, çevresel etkenler ve geometri kısıtlarına giriş: radar ve iletişim sistemlerinde kullanılan çeşitli frekans bantlarında yansıma, kırılma, oluklanma, çokluyol, kırınım, girişim, atmosferik zayıflama. |
Kaynaklar | : | 1) Collin, R.E., Antennas and Radiowave Propagation, McGraw Hill, 1988.; 2) Balanis, C.A., Antenna Theory, John Wiley and Sons, New York, 1997.; 3) Kraus, J.D., Antennas, McGraw Hill, 1988.; 4) Jordan, E.C. and K.G. Balmain, Electromagnetic Waves and Radiating Systems, Prentice Hall, 1968. |
Haftalar | Konular |
---|---|
1 | Işıma kuramının temelleri ve ışıma sistemlerine giriş |
2 | Işıma mekanizması, ışıma integralleri ve anten parametreleri |
3 | Anten parametrelerine devam, küçük akım elemanından ışıma, küçük akım halkasından ışıma |
4 | Herhangi bir akım dağılımından ışıma, Işıyan alan bölgeleri |
5 | Ara sınav |
6 | Anten dizileri, Dizi çarpanı |
7 | 2-Boyutlu / düzlem diziler, Uçlardan yayılma ve Dikine yayılma dizileri |
8 | Anten örüntü sentezine giriş |
9 | Açıklık antenleri, Mikroşerit antenler |
10 | Almaç antenleri, Göndermeç ve almaç eşdeğer devreleri |
11 | Ara sınav |
12 | Friis Göndermeç Eşitliği, Radar Erim Denklemi, Yayılmanın temelleri, yayılma parametreleri |
13 | Atmosfer katmanları, Kırılma indisi ve etkin dünya modeli, Frekansa göre yayılma, Örüntü kayıpları |
14 | Atmosferik kayıplar, Yer yansıması, çokluyol, kırınım, girişim, İletişim ve radar için system tasarım örnekleri |
15 | Genel sınava hazırlık |
16 | Genel sınav |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 | |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 50 | |
Toplam | 100 |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Süre (saat) | Toplam iş yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlara Hazırlanma Süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 36 | 36 |
Toplam iş yükü | 33 | 63 | 174 |
Program yeterlilikleri | Katkı düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||
2. | Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | |||||
3. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | |||||
4. | Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | |||||
5. | Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6. | Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | |||||
7. | Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | |||||
8. | Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | |||||
9. | İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | |||||
10. | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | |||||
11. | Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | |||||
12. | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |||||
13. | Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. |
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek