EĞİTİM
Ders Detayı

ELE736 - Sezim ve Kestirim Kuramı

2024-2025 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE736 - Sezim ve Kestirim Kuramı
Program Teorik saat Uygulamalı saat Yerel kredi AKTS kredisi
Doktora 3 0 3 10
Zorunluluk : Seçmeli
Önkoşul ders(ler) : -
Eşzamanlı ders(ler) : -
Veriliş biçimi : Yüz yüze
Öğrenme ve öğretme teknikleri : Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme
Dersin amacı : Bu dersin amacı, istatiksel çıkarımın ve iletişim, radar, sonar ve diğer modern veri işleme sistemlerinin rasgele süreç karakterizasyonlarının, klasik tekniklerini içeren, sezim ve kestirim kuramlarının temel kavramlarının iyi anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin öğrenme çıktıları : İkili ve Çoklu Hipotez Test yöntemlerini bilir, Karar veren ve kestiren sistemlerin başarımlarını hesaplar, Cramer-Rao sınırını hesaplar, Bir parametrenin En Büyük Olabilirlik, En Büyük Sonrasal Olasılığı, En az Kareler kestirimlerini bulur, Karhunen-Loeve seri açılımı yapar.
Dersin içeriği : Klasik Sezim ve Kestirim Kuramı : - İkili hipotez testi - En iyi karar verme kriterleri : Bayes, Neyman-Pearson, Minimax - Karar verme başarımı : Alıcı operasyon karakteristiği - M taneli hipotez testi Kestirim Kuramı : - Rasgele olan parametrenin kestirimi : MS, MAP kestiricileri - Rasgele olmayan ve bilinmeyen parametrenin kestirimi : ML kestiricisi - Cramer-Rao alt sınırı - Kompozit hipotezler - Genel Gauss problemi Rasgele Süreçlerin Gösterimi : - Sinyallerin dikgen gösterimi - Rasgele süreçlerin karakterizasyonu - Beyaz gürültü süreçleri Sürekli sinyallerin sezimi : - Bilinen sinyallerin beyaz Gauss gürültü içinde sezimi
Kaynaklar : P. Moulin and V. Veeravalli. Statistical Inference for Engineers and Data Scientists. Cambridge: Cambridge University Press. 2018.; Van Trees, Detection, Estimation, and Modulation Theory, Part I, Wiley, 2001.; Shanmugan and Breipohl, Random Signals, Wiley, 1988.; H.V. Poor, An Introduction to Signal Detection and Estimation, Springer, New York, 1994.; C.W. Helstrom, Elements of Signal Detection and Estimation, Prentice Hall, 1995.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular
1 İkili hipotez testi
2 En iyi karar verme kriterleri
3 Karar verme başarımı
4 M Hypotheses Testing
5 Rasgele olan parametrenin kestirimi
6 Nonrandom parameter estimation
7 Cramer-Rao eşitsizliği
8 Composite Hypotheses
9 Genel Gauss problemi
10 Ara sınav
11 Sinyallerin dikgen gösterimi
12 Rasgele süreçlerin karakterizasyonu
13 Beyaz gürültü süreçleri
14 Bilinen sinyallerin beyaz Gauss gürültü içinde sezimi
15 Genel Sınava Hazırlık Haftası
16 Genel Sınav
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı %
Devam 0 0
Laboratuar 0 0
Uygulama 0 0
Alan Çalışması 0 0
Derse Özgü Staj (Varsa) 0 0
Ödevler 6 15
Sunum 0 0
Projeler 0 0
Seminer 0 0
Kısa Sınav (Quiz) 0 0
Ara Sınavlar 1 40
Genel sınav 1 45
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 55
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı 45
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Süre (saat) Toplam iş yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse özgü staj (varsa) 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) 14 10 140
Sunum / Seminer Hazırlama 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 6 5 30
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi 0 0 0
Ara sınavlara hazırlanma süresi 1 42 42
Genel sınava hazırlanma süresi 1 46 46
Toplam iş yükü 36 106 300
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri Katkı düzeyi
1 2 3 4 5
1. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir.
2. Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
3. Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır.
4. Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir.
5. Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir.
6. Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
7. Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar.
8. Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır.
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek