Zorunluluk |
: |
Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Dersin amacı aşağıdakileri öğrenciye tanıtmaktır: ? Bilgi entropisi ve bilgi kavramları ? Bilgi sıkıştırmanın temel sınırları ? Bilgi ileten sistemlerin temel sınırları. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Bilgiyi niceleyen ve ilişkilendiren bilgi kuramının matematiksel araçlarını anlamak ve kullanmak Veri depolayan ve sıkıştıran sistemlerin temel sınırlarını öğrenmek Kaynak kodlamasında temel yöntemleri öğrenmek Veri ileten sistemlerin temel sınırlarını öğrenmek Bilgi kuramını, bilgiyi depolayan, işleyen, veya ileten herhangi bir sistemi anlamlandırabilmek veya tasarlamak için kullanmak |
Dersin içeriği |
: |
Giris, olasılık kuramının üzerinden geçis Entropi, relatif entropi, karsılıklı bilgi, esitsizlikler Sonuşurda eşitbölme özelliği (AEP) Veri sıkıştırması Kanal kapasitesi Farksal entropi, Gauss kanalı Ağ bilgi kuramı |
Kaynaklar |
: |
Cover and Thomas, Elements of Information Theory, Wiley Interscience; Gallager, "Claude E. Shannon: A Retrospective on His Life, Work, and Impact", IEEE Trans. Inform. Theory, vol.47, no.7, Nov. 2001; Wyner, "Fundamental Limits in Information Theory", Proc. of the IEEE, vol.69, no.2, Feb. 1981; Verdu , "Fifty Years of Shannon Theory", IEEE Trans. Inform. Theory, vol.44, no.6,; Oct. 1998 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Olasılık kuramının üstünden geçiş, entropi |
2 |
Bağıl entropi ve karşılıklı bilgi |
3 |
Jensen eşitsizliği ve sonuçları |
4 |
Sonuşurda eşitbölme özelliği |
5 |
Bilgi sıkıştırma ve Kraft eşitsizliği |
6 |
Eniyi kodlar, Huffman kodları |
7 |
Shannon-Fano-Elias kodları |
8 |
Ara sınav |
9 |
Kanal kapasitesi örnekleri |
10 |
Kanal kapasitesi teoremi |
11 |
Fano?s eşitsizliği ve kodlama teoreminin tersi |
12 |
Farksal entropi |
13 |
Gauss kanalı |
14 |
Ağ bilişim kuramı |
15 |
Genel Sınav |
16 |
Genel Sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | | | | | |
2. |
Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | | | | | |
3. |
Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | | | | | |
4. |
Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | | | | | |
5. |
Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | | | | | |
6. |
Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | | | | | |
7. |
Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | | | | | |
8. |
Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. | | | | | |