EĞİTİM
Ders Detayı
ELE637 - Bilişim Kuramının Temelleri
2024-2025 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE637 - Bilişim Kuramının Temelleri
Program | Teorik saat | Uygulamalı saat | Yerel kredi | AKTS kredisi |
Yüksek lisans | 3 | 0 | 3 | 8 |
Zorunluluk | : | Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) | : | - |
Eşzamanlı ders(ler) | : | - |
Veriliş biçimi | : | Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri | : | Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı | : | Dersin amacı aşağıdakileri öğrenciye tanıtmaktır: ? Bilgi entropisi ve bilgi kavramları ? Bilgi sıkıştırmanın temel sınırları ? Bilgi ileten sistemlerin temel sınırları. |
Dersin öğrenme çıktıları | : | Bilgiyi niceleyen ve ilişkilendiren bilgi kuramının matematiksel araçlarını anlamak ve kullanmak Veri depolayan ve sıkıştıran sistemlerin temel sınırlarını öğrenmek Kaynak kodlamasında temel yöntemleri öğrenmek Veri ileten sistemlerin temel sınırlarını öğrenmek Bilgi kuramını, bilgiyi depolayan, işleyen, veya ileten herhangi bir sistemi anlamlandırabilmek veya tasarlamak için kullanmak |
Dersin içeriği | : | Giris, olasılık kuramının üzerinden geçis Entropi, relatif entropi, karsılıklı bilgi, esitsizlikler Sonuşurda eşitbölme özelliği (AEP) Veri sıkıştırması Kanal kapasitesi Farksal entropi, Gauss kanalı Ağ bilgi kuramı |
Kaynaklar | : | Cover and Thomas, Elements of Information Theory, Wiley Interscience; Gallager, "Claude E. Shannon: A Retrospective on His Life, Work, and Impact", IEEE Trans. Inform. Theory, vol.47, no.7, Nov. 2001; Wyner, "Fundamental Limits in Information Theory", Proc. of the IEEE, vol.69, no.2, Feb. 1981; Verdu , "Fifty Years of Shannon Theory", IEEE Trans. Inform. Theory, vol.44, no.6,; Oct. 1998 |
Haftalar | Konular |
---|---|
1 | Olasılık kuramının üstünden geçiş, entropi |
2 | Bağıl entropi ve karşılıklı bilgi |
3 | Jensen eşitsizliği ve sonuçları |
4 | Sonuşurda eşitbölme özelliği |
5 | Bilgi sıkıştırma ve Kraft eşitsizliği |
6 | Eniyi kodlar, Huffman kodları |
7 | Shannon-Fano-Elias kodları |
8 | Ara sınav |
9 | Kanal kapasitesi örnekleri |
10 | Kanal kapasitesi teoremi |
11 | Fano?s eşitsizliği ve kodlama teoreminin tersi |
12 | Farksal entropi |
13 | Gauss kanalı |
14 | Ağ bilişim kuramı |
15 | Genel Sınav |
16 | Genel Sınav |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 5 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 | |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 50 | |
Toplam | 100 |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Süre (saat) | Toplam iş yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 25 | 25 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam iş yükü | 31 | 66 | 209 |
Program yeterlilikleri | Katkı düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği temel bilgilerin yanı sıra Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında geniş ve derin bilgiye sahiptir. | |||||
2. | Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak ileri düzeyde analiz ve sentez yeteneği gerektiren karmaşık mühendislik problemlerini çözer. | |||||
3. | Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır. | |||||
4. | Araştırma tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
5. | Proje tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapabilir. | |||||
6. | Problem çözümlerinde yeni ve özgün fikirler üretir. | |||||
7. | Karmaşık, sınırlı ya da eksik verileri analiz edip anlamlı sonuçlar çıkartabilir, disiplinler arası çalışmalarda bu becerisini kullanabilir. | |||||
8. | Teknolojik gelişmeleri takip eder, kendisini geliştirip yeniler, yeni durumlara kolay uyum sağlar. | |||||
9. | Uygulamalarının etik açıdan uygunluğunu ve sosyal ve çevresel etkilerini göz önüne alır. | |||||
10. | Fikirlerini ve çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkinlikle sunar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. |
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek