EĞİTİM
Ders Detayı
ELE790 - Çağdaş Kriptoloji
2024-2025 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE790 - Çağdaş Kriptoloji
Program | Teorik saat | Uygulamalı saat | Yerel kredi | AKTS kredisi |
Doktora | 3 | 0 | 3 | 10 |
Zorunluluk | : | Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) | : | - |
Eşzamanlı ders(ler) | : | - |
Veriliş biçimi | : | Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri | : | Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı | : | Derste öğrencilerin Kriptoloji ile ilgili olarak karşılaşabilecekleri sorunları çözebilmeleri için, kavramsal kapsamda kalmak üzere, |
Dersin öğrenme çıktıları | : | Kriptoloji problemlernii tanımlama ve sınıflandırma, kriptoloji ile ilgili geçmişten günümüze algoritmaların incelenmesi, geleneksel kripto algoritmaları ve modern algoritmaların incelenmesi, kripto algoritmalarının kullanım alanları; blok şifreleme, akış şifreleme, mesaj güvenliği, ağ güvenliği ve sayısal imza ile ilgili problemlerin ve uygulama tekniklerinin öğrenciye aktarılması amaçlanmaktadır. Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci Krptoloji ile ilgili algoritmaları tanır ve sınıflandırır, Kriptolojideki algoritmaların kullanılmasına ilişkin sorunları anlar ve algoritmik tasarımları yapabilir, Kriptoloji ile ilgili problemlerin hangi algoritmayla çözebileceğini, değişik algoritmaların birbirine göre avantaj ve dezavantajlarını bilir, Derste öğrendiği teknikleri ve algoritmaları tez, proje gibi gerçek hayat uygulamalarında kullanır, Gelişmiş güncel algoritmaları ve bunlarla ilgili yayınları takip edip anlayabilecek bilgiye sahip olur. |
Dersin içeriği | : | Kriptoloji algoritmalarının tarihi, Geleneksel kriptoloji algoritmalarının incelenmesi, Simetrik ve asimetrik algoritmaların incelenmesi, Kriptoloji algoritmalarının kullanım alanları, Yukarıda sözü edilen algoritmalarının güncel problemlere uyarlanması, Gizli ve Açık Anahtar Algoritmalarının pratik kullanımları. |
Kaynaklar | : | Stallings W, Cryptography and Network Security, Pearson ? Addison Wesley, 2006. |
Haftalar | Konular |
---|---|
1 | Kriptoloji ile ilgili tanımlar, servisler, mekanizmalar, saldırılar |
2 | Simetrik şifreleme, terminoloji, simetrik yöntemler ve modeller |
3 | Blok ve Akış Şifreleme, DES, kriptanaliz saldırıları |
4 | Matematiksel kavramlar, Sonlu Cisimler |
5 | Çağdaş Simetrik Şifreleme Yöntemleri, triple DES, Blowfish, RC5 |
6 | Simetrik Şifreleme ve Gizlilik, link şifreleme, uçtan-uca şifreleme |
7 | Sayılar Teorisi, Genel Bakış, Tanımlar, Kavramlar |
8 | Anahtar Yönetimi, Diğer Açık Anahtar Yöntemleri |
9 | Mesaj Doğrulama ve Özet Fonksiyonları |
10 | Ara sınav |
11 | Özet Algoritmaları, MD5, SHA-1, RIPEMD-160 |
12 | Sayısal İmza ve Uygulamaları |
13 | Doğrulama (Authentication) Uygulamaları, Kerberos, X.509 |
14 | Elektronik Posta Güvenliği |
15 | Genel Sınav |
16 | Genel Sınav |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 13 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam | 100 |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Süre (saat) | Toplam iş yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) | 13 | 7 | 91 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 5 | 70 |
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam iş yükü | 43 | 70 | 258 |
Program yeterlilikleri | Katkı düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | |||||
2. | Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | |||||
3. | Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | |||||
4. | Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | |||||
5. | Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | |||||
6. | Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |||||
7. | Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | |||||
8. | Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. |
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek