 |
Bu plan sayfası
D4'ün alt ve yan panel planlarını gösteriyor. Kötü
kesimden dolayı ziyan olan kontrplak miktarını
azaltmak için, planları plaka üzerine geçirmeden
önce biraz düşünmekte yarar var. Bazı planlarda
tasarımcı bu işi sizin için yapmış olabiliyor. Ama
verilen kesim planları ne yazık ki standart boy
plakalar için ve benim durumumda olduğu gibi farkıi
boyutta plakalarınız varsa pek bir işe yaramıyor. |
 |
Planları kontrplak
plaka üzerine çizerek işe başlıyorsunuz. Bu aşamada
çok dikkatli olup hata yapmamak gerekiyor (rahatsız bir
konumda çalışmaktan dolayı pek mutlu görünmüyorum
bu resimde). Düz çizgileri çizmek kolay. Kavisli
çizgiler için ince uzun bir çıtaya kavis vererek
cetvel gibi kullanmak en iyi yol. Uzun kavislerde
birisinin yardımcı olmasında yarar var. Neyse ki
sancak ve iskele panelleri simetrik ve bu, işi biraz
kolaylaştırıyor. Sonraki adım panelleri kesmek. |
 |
Panelleri kesmek
için dekupaj testeresi kullandım. Genelde, kavisler
çok sert değilse bu iş için daire testere tercih
ediliyor. Benim daire testerem yok, ve dekupajla da hiç
sıkıntım olmadı. Öte yandan eğer kontrplağınız
çok kalınsa, ya da kalın ahşap parçalar kesecekseniz
daire testere gerekli olabilir. |
 |
Perdelerden biri
kesilmiş vaziyette. Kontrplak kesme işleminde metal
için yapılmış testere ağızları ahşap için
yapılmış testere ağızlarından daha iyi sonuç
verdi. Ahşap ağızlarında birim uzunlukta daha az diş
olduğundan ince kontrplağın kenarlarını
zedeleyebiliyor. |
 |
Panelleri kestikten
sonraki adım gövdeyi bir araya toplayıp dikmek. Ne
yazık ki bu aşamada fotoğraf çekebilecek biri etrafta
yoktu. Bu resim ve bundan sonrakinde dikilmiş gövdeyi
geçici olarak oraya konmuş oturak destekleriyle
görmektesiniz. Bunlar henüz yapıştırılmadı ama yan
panellerin baskısıyla sıkıştıklarından dik
duruyorlar. Ayna ve baş ayna da yan ve alt panellerle
birlikte dikildi. Dikme işlemi Devlin'in kitabında
anlatılan tarzda yapıldı. |
 |
Alt panelleri üst
üste koyup orta çizgiyi dikerek ise başlıyorsunuz.
Sonra bunları kitap gibi açıp yan panelleri bunların
diğer kenarına dikiyorsunuz. Aynalar da bu aşamada
dikiliyor. Açıklığın, yani yanyana iki panelin
birbiriyle yaptigi açının doğru olup olmadığını
görmek için resimdeki gibi daha önceden kesilmiş
perde ya da oturak desteklerini kullanabilirsiniz.
Yapıştırmaya başlamadan önce teknenin gönyeli olup
olmadığını ayna kenarlarından diyagonal ölçümler
alarak kontrol etmeniz şart. |
 |
Dikişlerin yakın
görünümü. Bildiğiniz bakır tel kullandım.
Dikişlerin çok sıkı olması gerekmiyor.
Bağlantılanan kenar boyunca 1cm, hatta daha büyük
boşluklar zararlı değil çünkü buralar epoksi
macunla doldurulacak. Dikişler arası mesafe de çok
kritik değil. Ben gövdenin kontrplağın kavisinden
dolayı çok yüke maruz kalan bölümlerinde her 5cm'de
bir, yükün az olduğu bölümlerde ise her 15cm'de bir
dikiş attım. |
 |
Yapıştırma
zamanı. Yapıştırmaya geçmeden önce iki şeyden emin
olmanız gerek. Birincisi, teknenin biçiminin bu işlem
sırasında bozulmayacak biçimde sabitlenmesi. Ben
2cm'lik suntadan gerçek boyutlarında birkaç perde
kesip bunları kemere yönünde vidaladım. Resimleri
ilerde mevcut. İkincisi ise dikişlerden kurtulmak.
Küçük bir teknede dikişler arasını minik epoksi
macun parçalarıyla yapıştırıp bunlar donunca
dikişleri çekebilirsiniz. Burada bu küçük macun
parçaları görülmekte. |
 |
Bu macunlar kaynak
yaparken parçaları bir arada tutmak için yapılan
nokta kaynağı vazifesini yapıyor. Burada kıç
aynadaki macunları donduktan ve dikişler söküldükten
sonra görmektesiniz. Şimdi bütün bu kenarları, nokta
macunların üzerleri de dahil macunla dolduracağız.
Bazıları (sonradan zımparalamak kaydıyla) dikişlerin
yerinde bırakılabileceği görüşünde. Genelde, metal
dikiş kullanıyorsaniz çekmenizde yarar var. Ama
örneğin naylon kablo bağları kullandıysanız bunlar
yerinde bırakılıp macunlama üstlerinden yapılabilir.
|