Zorunluluk |
: |
Zorunlu |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt |
Dersin amacı |
: |
Türk dilinin söz dizimi özelliklerini ana çizgileriyle tanıtmak; metin çözümleme becerisini geliştirmek; Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırmak. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Öğrenci bu dersin sonunda aşağıdaki özellikleri kazanacaktır: 1. Türkçenin söz dizimi özelliklerini kavrayabilme, 2. Türkçenin cümle yapısı ile ilgili özelliklerini kavrayabilme, cümle çeşitlerini belirleyebilme, 3. Doğru ve anlaşılır cümle kurabilme, 4. Farklı metinler üzerinde cümle çözümleyebilme becerisini kazanabilme, 5. Anlatım bozukluğundan kaynaklanan iletişim sorunlarını belirleyebilme, 6. Bilimsel yazılarda Türk dilinin özelliklerini kavrayabilme, 7. Yazılı ve sözlü anlatım türlerinin özelliklerini kavrayabilme. |
Dersin içeriği |
: |
1. Söz dizimi, Kelime grupları, 2. Cümle, cümlenin ögeleri ve cümle dışı ögeler; cümle çeşitleri, 3. Çeşitli metinler üzerinde cümle tahlilleri; 4. Kurallara aykırı yazılmış metinlerin incelenmesi, 5. Cümle Düzeyinde Anlatım Bozuklukları, 6. Yazılı Anlatım Türleri, 7. Sözlü Anlatım Türleri. |
Kaynaklar |
: |
ERGİN, Muharrem (2003), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Yay.; KORKMAZ, Zeynep, Hamza Zülfikar vd. (2003), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara: Yargı Yay.; YENİÇERİ, Hüseyin vd. (2011), Dil ve Anlatım, Gazi Kitabevi, ANKARA |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Ders programı hakkında genel bilgi. Kaynakların belirtilmesi. Ödev programının belirlenmesi. |
2 |
Söz dizimi, Sözcük grupları. |
3 |
Söz dizimi, Sözcük grupları. |
4 |
Söz dizimi, cümle ögeleri . |
5 |
Söz dizimi, cümle çeşitleri. |
6 |
Günlük yaşamda, basın yayın organları, internet vb.nde karşılaşılan söz dizimi yanlışlarının örneklenmesi. |
7 |
Söz dizimi yanlışlarının örneklenmesi. |
8 |
Ara Sınav. |
9 |
Anlatım Yöntemleri. |
10 |
Yazılı anlatım türleri hakkında genel bilgi. |
11 |
Yazılı anlatım türleri örnekleri. |
12 |
Yazılı anlatım türleri örnekleri. |
13 |
Sözlü anlatım türleri hakkında genel bilgi, Sözlü anlatım türleri örnekleri. |
14 |
Dönem konularının genel değerlendirmesinin yapılması ve öğrencilere verilen ödevlerin alınması. |
15 |
Dönem Sonu Sınavı. |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | | | | | |
3. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | | | | | |
4. |
Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | | | | | |
5. |
Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
6. |
Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | | | | | |
7. |
Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | | | | | |
8. |
Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | | | | | |
9. |
İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | | | | | |
10. |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
11. |
Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | | | | | |
12. |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | | | | | |
13. |
Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. | | | | | |