ELE 410 İletişim Sistemleri Tasarımı
2020-2021 Güz dönemi bilgileri
Dersin zamanlama bilgileri haftalık ders programından elde edilmektedir. Ders geçici olarak belirli bir hafta için ertelenmiş ya da zamanı değişmiş olabilir. Dersin o haftaki kesin zamanlama bilgileri için dersin sorumlusuna başvurulmalı ve/veya duyurular takip edilmelidir.
Ders tanım tabloları Hacettepe Üniversitesi AKTS Ders Kataloğu sitesinden (http://akts.hacettepe.edu.tr) gerçek zamanlı olarak alınıp gösterilmektedir. Oluşabilecek hatalar için lütfen orijinal siteyi kontrol ediniz. Bilgiler en son 19/01/2021 tarihinde güncellenmiştir.
ELE410 - İLETİŞİM SİSTEMLERİ TASARIMI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İLETİŞİM SİSTEMLERİ TASARIMI | ELE410 | 8. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ELE425 İletişim Kuramı II | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim elemanları | |||||
Dersin amacı | Amaç öğrencilerin aşağıda sıralanan konular hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır: Dalga ışınımı, antenler. Alıcı gürültüsünün kaynakları, hesaplanması ve alıcı S/G oranına etkisi. Hücresel radyo sistemlerinde dalga yayılımı; açık ve kapalı ortamlarda dalga yayılımı ve modellenmesi. 2. ve 3. nesil hücresel radyo sistemleri. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Antenlerin temelleri Alıcı gürültüsü ve iletişim bağlantı bütçesi Gezgin iletişimde kanal modellenmesi Hücresel radyo sistemleri: 2. nesil sistemler 3. nesil hücresel sistemlere giriş | |||||
Kaynaklar | Şafak, M., Digital Communications, Lecture notes, 2012 Rappaport, T.S., Wireless Communications, Prentice Hall, 1999. Goldsmith, A., Wireless Communications, Cambridge University Press, 2005. Proakis, J.G. and Salehi, M., Communication Systems Engineering, Prentice Hall: 1994. Carlson, A. B., Communication Systems, McGraw Hill: 1986. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Antenlerin temelleri. Hertz dipolü ve doğrusal dipol antenden ışıma. |
2. Hafta | Temel anten parametreleri; kazanç, direktivite, ışıma örüntüsü, polarizasyon, etkin alma alanı ve etkin uzunluk. Empedans ve polarizasyon uyumu. Friis iletim formülü. |
3. Hafta | Alıcı gürültüsü ve iletişim bağı bütçesi. (Ardışık elemanların) eşdeğer gürültü katsayısı ve eşdeğer gürültü sıcaklığı. Anten gürültü sıcaklığı. Alıcı S/G oranı. |
4. Hafta | Gezgin iletişimde kanal modellenmesi. Dalga yayılmasını etkileyen etmenler; serbest uzay kaybı, yansıma, kırınım, troposferde kırılma, oluk etkisi, atmosfer gürültüsü. Serbest uzay ve görüş içi dalga yayılımı. Fresnel bölgeleri. Bıçak kenarı kırınımı |
5. Hafta | Yeryüzünden yansıma ve saçılma. Düz ve küresel yerküre üzerinde dalga yayılması. Yüzey engebesi. Troposferde yayılma. Çok yollu yayılmaya giriş. Açık ortamda dalga yayılmasının modellenmesi; Hata ve COST 231 modelleri. |
6. Hafta | Kapalı ortamda yayılmanın modellenmesi; binalara sinyal girimi. Karasal bağlarda atmosferin etkileri; sinyal zayıflaması, gürültü ve bozulmanın etkileri. Dalgaların atmosferde yutulması. Yağmur zayıflatması. Anten gürültüsü. |
7. Hafta | 1. ara sınav |
8. Hafta | Hücresel radyo sistemleri. GSM mimarisi, çerçeve yapısı ve güç kontrolu. GSM?de ses kodlaması. |
9. Hafta | Frekansın tekrar kullanımı, petek büyüklüğü, aktarım (handover), eş-kanal girişimi, hücre-sektörlemesi, hücre bölünmesi, anten eğiltmesi (tilt). |
10. Hafta | Uyarlanır antenler; anahtarlamalı huzme ve uyarlanır huzme oluşturma. Eş-kanal girişiminin ve kapsama alanının istatistiksel analizi. |
11. Hafta | Trafik hesaplamaları: Erlang-B ve Erlang-C formülleri. Hücre kapasitesi. |
12. Hafta | 2. ara sınav |
13. Hafta | 3. nesil sistemlere giriş. Kod bölmeli çoklu erişim (CDMA); gürültümsü (PN) dizinler, değişken yayma. Çok kullanıcı girişimi. CDMA sistemlerin kapasitesi. |
14. Hafta | 3. nesil sistemlere giriş. Kod bölmeli çoklu erişim (CDMA); gürültümsü (PN) dizinler, değişken yayma. Çok kullanıcı girişimi. CDMA sistemlerin kapasitesi. |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 25 | 50 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 31 | 66 | 169 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. P.Y.1. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | ||||
2. P.Y.2. Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | X | ||||
3. P.Y.3. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | X | ||||
4. P.Y.4. Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | X | ||||
5. P.Y.5. Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6. P.Y.6. Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | X | ||||
7. P.Y.7. Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | X | ||||
8. P.Y.8. Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | X | ||||
9. P.Y.9. İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | X | ||||
10. P.Y.10. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
11. P.Y.11. Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | X | ||||
12. P.Y.12. Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
13. P.Y.13. Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek