ELE 615 Elektrik Motoru Sürücü Sistemleri
2020-2021 Güz dönemi bilgileri
Dersin zamanlama bilgileri haftalık ders programından elde edilmektedir. Ders geçici olarak belirli bir hafta için ertelenmiş ya da zamanı değişmiş olabilir. Dersin o haftaki kesin zamanlama bilgileri için dersin sorumlusuna başvurulmalı ve/veya duyurular takip edilmelidir.
Ders tanım tabloları Hacettepe Üniversitesi AKTS Ders Kataloğu sitesinden (http://akts.hacettepe.edu.tr) gerçek zamanlı olarak alınıp gösterilmektedir. Oluşabilecek hatalar için lütfen orijinal siteyi kontrol ediniz. Bilgiler en son 16/01/2021 tarihinde güncellenmiştir.
ELE615 - ELEKTRİK MOTOR SÜRÜCÜ SİSTEMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ELEKTRİK MOTOR SÜRÜCÜ SİSTEMLERİ | ELE615 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Öğrencinin ELE 454 ve ELE 361 derslerini almış olması beklenir. | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim üyeleri | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı modern statik AA ve DA motor sürücü sistemlerinin çalışma prensipleri ve tasarımı konusunda Y. Lisans öğrencilerini bilgilendirmek ve onlara çeşitli endüstriyel uygulamalar için sistem seçimi yeteneği kazandırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Giriş - Statik DA ve AA sürücüler için temel tanımlar, sınıflandırmalar, 4-çeyrekte çalışma, Mekanik sistem, Mekanik yük karakteristikleri, Dört Çeyrekte sürücü karakteristikleri, hız kontrolü probleminin tanımı, Statik DA motor hız kontrolü, Statik AA motor hız kontrolü, Elektriksel frenleme, Elektrik motorlarına yolverme, Sürücü seçimi, Aralı yükler. | |||||
Kaynaklar | Dewman, Slemon and Straughen, Power Semiconductor Drives, John Wiley and Sons Kusko, Solid State DC Motor Drives, The MIT Press Murphy, Thyristor Control of AC Motors, Pergamon Press Electric Motor Drives: Modeling, Analysis, and Control, Krishnan, Prentice Hall Bose, Power Electronics and AC Drives, Prentice Hall Subrahmanyam, Thyristor Control of Electric Drives, Mc Graw-Hill Rashid, Power Electronics: Circuits, Devices and Applications, Prentice Hall Mohan, Power Electronics. Converters, Applications and Design, Undeland and Robbins, 2nd Ed., John Wiley and Sons Bose, Power Electronics and Variable Frequency Drives, IEEE Press Lander, Power Electronics, 3rd. Ed., Mc Graw Hill. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş - Statik DA ve AA sürücüler için temel tanımlar, sınıflandırmalar ve 4-çeyrekte çalışma |
2. Hafta | Mekanik sistemler |
3. Hafta | Mekanik yük karakteristikleri |
4. Hafta | Dört Çeyrekte sürücü karakteristikleri |
5. Hafta | Hız kontrolü probleminin tanımı |
6. Hafta | Statik DA motor hız kontrolü - tek fazlı sürücüler |
7. Hafta | Statik DA motor hız kontrolü - üç fazlı sürücüler |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Statik AA motor hız kontrolü - Gerilim kontrollü sistemler |
10. Hafta | Statik AA motor hız kontrolü - Frekans kontrollü sistemler |
11. Hafta | Elektriksel frenleme, Elektrik motorlarına yolverme |
12. Hafta | Sürücü seçimi, Aralı yükler |
13. Hafta | Laboratuvarda deneysel uygulamalar - DA sürücüler |
14. Hafta | Laboratuvarda deneysel uygulamalar - AA sürücüler |
15. Hafta | Genel Sınav |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 30 | 30 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 5 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 35 | 93 | 212 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği temel bilgilerin yanı sıra Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında geniş ve derin bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak ileri düzeyde analiz ve sentez yeteneği gerektiren karmaşık mühendislik problemlerini çözer. | X | ||||
3. Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır | X | ||||
4. Araştırma tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
5. Proje tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapabilir. | X | ||||
6. Problem çözümlerinde yeni ve özgün fikirler üretir. | X | ||||
7. Karmaşık, sınırlı ya da eksik verileri analiz edip anlamlı sonuçlar çıkartabilir, disiplinler arası çalışmalarda bu becerisini kullanabilir. | X | ||||
8. Teknolojik gelişmeleri takip eder, kendisini geliştirip yeniler, yeni durumlara kolay uyum sağlar. | X | ||||
9. Uygulamalarının etik açıdan uygunluğunu ve sosyal ve çevresel etkilerini göz önüne alır. | X | ||||
10. Fikirlerini ve çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkinlikle sunar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek