EĞİTİM
Ders Detayı

ELE637 - Bilişim Kuramının Temelleri

2024-2025 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE637 - Bilişim Kuramının Temelleri
Program Teorik saat Uygulamalı saat Yerel kredi AKTS kredisi
Yüksek lisans 3 0 3 8
Zorunluluk : Seçmeli
Önkoşul ders(ler) : -
Eşzamanlı ders(ler) : -
Veriliş biçimi : Yüz yüze
Öğrenme ve öğretme teknikleri : Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme
Dersin amacı : Dersin amacı aşağıdakileri öğrenciye tanıtmaktır: ? Bilgi entropisi ve bilgi kavramları ? Bilgi sıkıştırmanın temel sınırları ? Bilgi ileten sistemlerin temel sınırları.
Dersin öğrenme çıktıları : Bilgiyi niceleyen ve ilişkilendiren bilgi kuramının matematiksel araçlarını anlamak ve kullanmak Veri depolayan ve sıkıştıran sistemlerin temel sınırlarını öğrenmek Kaynak kodlamasında temel yöntemleri öğrenmek Veri ileten sistemlerin temel sınırlarını öğrenmek Bilgi kuramını, bilgiyi depolayan, işleyen, veya ileten herhangi bir sistemi anlamlandırabilmek veya tasarlamak için kullanmak
Dersin içeriği : Giris, olasılık kuramının üzerinden geçis Entropi, relatif entropi, karsılıklı bilgi, esitsizlikler Sonuşurda eşitbölme özelliği (AEP) Veri sıkıştırması Kanal kapasitesi Farksal entropi, Gauss kanalı Ağ bilgi kuramı
Kaynaklar : Cover and Thomas, Elements of Information Theory, Wiley Interscience; Gallager, "Claude E. Shannon: A Retrospective on His Life, Work, and Impact", IEEE Trans. Inform. Theory, vol.47, no.7, Nov. 2001; Wyner, "Fundamental Limits in Information Theory", Proc. of the IEEE, vol.69, no.2, Feb. 1981; Verdu , "Fifty Years of Shannon Theory", IEEE Trans. Inform. Theory, vol.44, no.6,; Oct. 1998
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular
1 Olasılık kuramının üstünden geçiş, entropi
2 Bağıl entropi ve karşılıklı bilgi
3 Jensen eşitsizliği ve sonuçları
4 Sonuşurda eşitbölme özelliği
5 Bilgi sıkıştırma ve Kraft eşitsizliği
6 Eniyi kodlar, Huffman kodları
7 Shannon-Fano-Elias kodları
8 Ara sınav
9 Kanal kapasitesi örnekleri
10 Kanal kapasitesi teoremi
11 Fano?s eşitsizliği ve kodlama teoreminin tersi
12 Farksal entropi
13 Gauss kanalı
14 Ağ bilişim kuramı
15 Genel Sınav
16 Genel Sınav
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı %
Devam 0 0
Laboratuar 0 0
Uygulama 0 0
Alan Çalışması 0 0
Derse Özgü Staj (Varsa) 0 0
Ödevler 1 5
Sunum 0 0
Projeler 0 0
Seminer 1 5
Kısa Sınav (Quiz) 0 0
Ara Sınavlar 1 40
Genel sınav 1 50
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Süre (saat) Toplam iş yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse özgü staj (varsa) 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) 14 8 112
Sunum / Seminer Hazırlama 0 0 0
Proje 1 25 25
Ödevler 1 5 5
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi 0 0 0
Ara sınavlara hazırlanma süresi 0 0 0
Genel sınava hazırlanma süresi 1 25 25
Toplam iş yükü 31 66 209
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri Katkı düzeyi
1 2 3 4 5
1. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği temel bilgilerin yanı sıra Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında geniş ve derin bilgiye sahiptir.
2. Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak ileri düzeyde analiz ve sentez yeteneği gerektiren karmaşık mühendislik problemlerini çözer.
3. Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır.
4. Araştırma tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
5. Proje tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapabilir.
6. Problem çözümlerinde yeni ve özgün fikirler üretir.
7. Karmaşık, sınırlı ya da eksik verileri analiz edip anlamlı sonuçlar çıkartabilir, disiplinler arası çalışmalarda bu becerisini kullanabilir.
8. Teknolojik gelişmeleri takip eder, kendisini geliştirip yeniler, yeni durumlara kolay uyum sağlar.
9. Uygulamalarının etik açıdan uygunluğunu ve sosyal ve çevresel etkilerini göz önüne alır.
10. Fikirlerini ve çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkinlikle sunar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır.
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek